En hand rörde vid hans ansikte. Men han kände ingen värme, ingen mänsklig kontakt, ingen hjälpande vänskap till skydd mot de mörka fienderna. Boulton stelnade till. Han ryggade tillbaka. Han skrek. Nu kunde han se handen, som stack upp upp som en blek iskall växt ur jorden på en grav.
Skrikande kämpande han vill för att komma loss. Den döda handen höll honom fast i ett järngrepp och tryckte honom med omänsklig styrka mot marken. Han grep tag i pistolen och slå så mycket han orkade med kolven, men slagen hade ingen effekt. Handen lydde bara en makt – den långa svarta skepnaden som sakta tog form bakom den kämpande lord Boulton.

I det okända väntar CHOCK på dig. Välkommen till en värld där de klassiska skräckberättelsernas fasansfulla tar form. Din fantasi och improvisationsförmåga avgör hur väl du klarar mötet med dem. Du och dina medspelare upplever spännande och skrämmande äventyr när ni möter det okända. Ni avgör själva vad som ska hända och hur spelet utvecklas.

Omslag till rollspelet CHOCK - Äventyr i det Okända

Omslag till rollspelet CHOCK – Äventyr i det Okända

Stärkta av framgångarna med sina egna kreationer i form av fantasyrollspelet Drakar och Demoner samt det postapokalyptiska spelet Mutant, så beslöt sig Äventyrsspel att i början av 1980-talet ge ut ett skräckrollspel. Valet föll på det amerikanska rollspelet Chill, som under namnet CHOCK, gjorde mutanter, drakar och demoner sällskap på butikshyllorna på 1980-talet. Men till skillnad från sina svenska systerrollspel, så lyckades aldrig CHOCK riktigt slå sig in på den svenska marknaden. Knivskarp konkurrens om de svenska rollspelande tonåringarnas veckopeng, och ett halvdant rollspel, gjorde att CHOCK fick svårt att riktigt lyfta från butikshyllorna. Vid sidan av grundregelboxen, så gav Äventyrsspel ut fyra äventyr i form av Skymningens By, Högländernas Skräck, Draculas Hämnd och Skräckens Tre Ansikten, samt kampanjmodulen Nattens Fasor. Ett i sig imponerande antal produkter, speciellt med tanke på att spelet sålde dåligt. När så Pacesetter som gav ut originalversionen Chill gick i konkurs under 1980-talets andra hälft, så var även den svenska versionens dagar räknade och rollspelet fasades successivt ut ur Äventyrsspel produktion.

Omslag till rollspelet Kult (Döden är bara början) första utgåvan.

Omslag till rollspelet Kult (Döden är bara början) första utgåvan.

För de spelare som önskade ett svenskt skräckrollspel, så dröjde det ända tills början av 1990-talet när Äventyrsspel gav ut Kult. Till skillnad från det tidigare försöket med CHOCK, så tog kunderna emot Kult med öppna armar. Att det dessutom blev fokus för den första riktigt framgångsrika moralpaniken riktad mot rollspel, gjorde förmodligen inte saken sämre.

Till skillnad från många andra spel från rollspelens guldålder på 1980-talet, så var dock Chill inte helt bortglömd. Spelet hade en skara trogna spelare, och efter att Mayfair Games köpt rättigheterna till spelet, så återuppstod det i en ny variant, vilken dock lades ner redan 1993. Ett nytt försök att återuppliva spelet gjordes 2015 när Growling Doors gav ut den tredje utgåvan av spelet. Men det är inte därför jag sitter och hamrar på tangentbordet, utan det är för nyheten att den svenska versionen av spelet ligger redo att lanseras på Kickstarter.
Riktigt vad vi regelmässigt kan förvänta oss av den nya, eller gamla, versionen av spelet, är lite oklart när detta inlägg skrivs. Enligt personerna bakom spelet ”Chock åter från graven”, så är det dock tänkt att finna inspiration från nordisk folklore, blandat med det bästa från Chockvärlden.
Vad vi däremot kan förvänta oss, är äventyr signerade självaste Arnders Fager himself. Enligt upphovsmakarna till spelet, har Fager tecknat avtal om att skriva fyra äventyr till det kommande rollspelet. Intressant med tanke på att det redan finns ett rollspel baserat på Fagers berättelser i form av spelet ”Svenska Kulter”.
Jag misstänker starkt att detta är något vi kommer få återvända till…

Källor:
Chock: Åter från graven
Anders Fager skriver äventyr till Chock: Äventyr från graven