Rollspelaren

Din plats vid spelbordet

Drakar och Demoner Gigant (Del 1 av 3)

FÖR ROLLSPEL PÅ HÖG NIVÅ

Den kalla fuktiga havsvinden sveper över skeppets däck och bär med sig en svag vidrig doft från Zr’kons stålfästing. Du kan skymta borgen mot horisonten, långt därborta i sydöst där Västerhavets grå böljor slår mot Kaz’dis döda och förvittrade kuster. Solen sjunker sakta ner mot havet och en svag dimmar börjar bildas vid vattenytan. Omkring dig har du dina män, vana och trogna följeslagare från de senaste månadernas hårda strider och sökande efter en väg till Zr’kon. När är alla inställda på att ge allt i en sista uppgörelse med Kozh Demonfursten. Du har fattat ditt beslut, betraktar dina ärrade veteraner och drar ditt svarta svärd. Magin frigörs och pulserar i dess egg och det tycks som om det var levande i kanske din allra sista strid!

Du är hjälten och äventyret når sin höjdpunk.

Drakar och Demoner Gigant är den tredje delen till Sveriges populäraste rollspel. I denna låda finner du två regelhäften som expanderar tidigare regler: nya besvärjelser, utrustningslistor, yrken och hjälteförmågor. Vidare tar de upp saker som är viktiga för mäktiga rollpersoner: borgbyggen, fältslag och belägringar och hur man styr ett land med hänsyn till politik, ekonomi och kommunikationer.
Spelledaren får nya regler för sin kampanj, bl a om religion, odöda, klimat, intelligenta raser, spelledarpersoner och underjorden.

Lådan innehåller:

  • 2 REGELHÄFTEN
  • BORGRITNINGAR
  • SPELHJÄLPMEDEL

Omslaget till rollspelet Drakar och Demoner Gigant.

Omslaget till rollspelet Drakar och Demoner Gigant.

Efter utflykten till Pyrisamfundet och Mutant 2, så är det alltså dags att återvända till Äventyrsspels flaggskepp, fantasyrollspelet Drakar och Demoner. Den här gången är det alltså dags att ta en närmare titt på Drakar och Demoner Gigant, den andra och sista större regelexpansionen Äventyrsspel gav ut till rollspelet under 1980-talet. Nu kanske någon påpekar att man gav ut både Drakar och Demoner Ivanhoe och Drakar och Demoner Samuraj under 1980-talet, vilket är sant, men dessa var kombinerade kampanj- och regelexpansioner, och var inte någon fortsättning av reglerna i Drakar och Demoner Expert. Men låt oss inte nu försvinna in i en metadiskussion rörande de olika regelexpansionerna, utan istället vända blicken åter till Drakar och Demoner Gigant.

Omslaget till rollspelet Drakar och Demoner Gigant.

Omslaget till rollspelet Drakar och Demoner Gigant.

Regelexpansionen Drakar och Demoner Gigant släpptes i samband med Spelkongressen 1987, som hölls under Kristi himmelsfärdshelgen i slutet av maj och gick under namnet ”The Game is a Foot”. Spelkongress var det något tungvrickande namnet, som Äventyrsspel använde för sitt årliga rollspelskonvent man brukade anordna i Stockholmstrakten på 1980-talet, och under vilka man brukade nyttja för att marknadsföra sina nya produkter. Av en rad anledningar, bland annat ekonomiska, bristande intresse från kompiskretsen att åka, men också avsaknad av körkort och bil, gjorde att jag tyvärr aldrig besökt något av dessa kongresser. Vilket man så här i efterhand kan tycka är lite trist, då det hade varit skoj att haft på sitt rollspels-CV. Speciellt med tanke på att Äventyrsspel, på grund av att leverantören av kartongerna till Drakar och Demoner Gigant blivit kraftigt försenade, och att man tvingats ersätta dessa med egna kartonger utan något annat tryck än texten på ”KONGRESS GIGANT UPPLAGA” i rödorange sprayfärg. Nöden har som sagt ingen lag, och Äventyrsspel resonerade väl som så, att ett tråkigt kartongomslag i ljusbrunt, att förvara regelböckerna var bättre än inget alls. Utrustade med dessa 280 speciella kongressupplagor, så reste gänget från Frihamnen (där man fortfarande befann sig 1987) till Spelkongressen och började dela ut dem till folket.

Omslaget till den famösa "kongressupplagan" av Drakar och Demoner Gigant.

Omslaget till den famösa ”kongressupplagan” av Drakar och Demoner Gigant.

För egen del så valde jag av lite oklara orsaker, att inte köpa spelet direkt när det sent om sider landade på Leksakshusets hyllor. När jag sedan skulle köpa det, så var det slut i hyllorna, och jag fick vända mig till postorderalternativet. Även om jag inte på något sätt var ovan med att köpa saker via postorder, så var det ändå ett alternativ man främst nyttjade i brist på andra alternativ. Till skillnad från idag, när det mesta endast är en knapptryckning bort, och du kan få prisuppgifter, fraktkostnader och frakttider på en gång, var det inte lika enkelt på 1980-talet. Av någon anledning när jag pratar om tiden före internet, om det så är med ungarna eller folk i största allmänhet, så låter det som om man väckte upp på stenåldern. Riktigt så illa var det förstås inte, men det var inte heller helt okomplicerat. Givetvis gick det ofta utmärkt att ringa och beställa, eller ställa alla frågor man kunde tänkas ha, om nu någon svarade i telefonen det vill säga. Hur som helst, så bestämde jag mig för att beställa spelet från Midgård, en butik som återfanns i Sundsvall – av alla platser – och vilka ofta annonserade i Sinkadus. Vilket när jag tänker på det så här i efterhand, är lite udda, för vanligtvis brukade jag beställa från Hobbyhuset i Uppsala om inte sakerna fanns på Leksakshuset. Om det var för att jag ville testa något nytt, eller bara för att Hobbyhuset inte heller hade några exemplar, har jag tyvärr glömt bort. Hur som helst så beställdes ett exemplar av Drakar och Demoner Gigant och en bunt tennfigurer, och vilka skulle levereras om ett par dagar.
Dagarna gick och ingen avi om att jag hade ett paket att hämta ut, kom i brevlådan. När det gått nästan en vecka utan några livstecken, ringde jag till butiken. En stressad kille svarade, och förklarade att några av tennfigurerna var slut, men att man skulle skicka de man hade tillsammans med spelet, och sedan skicka resten när de kom in. Sagt och gjort, jag satte mig ner och väntade. Dagarna gick, och ingen avi. Nya försök att komma i kontakt med butiken misslyckades, och nu hade dessutom Leksakshuset fått in en bunt exemplar av Drakar och Demoner Gigant. När jag så äntligen fick tag i någon, så förklarade den något kryptiskt att min order fortfarande behandlades, men att den skulle skickas när som helst. Eftersom jag verkligen ville ha tennfigurerna, som var slut överallt, och spelet, så var det bara att bita i det sura äpplet och vänta. Som kompensation för allt strul, så sa killen att de skulle bjuda på portot på grund av dröjsmålet.

Reklam för Midgård, en rollspelsbutik i Sundsvall som också sysslade med postorder.

Reklam för Midgård, en rollspelsbutik i Sundsvall som också sysslade med postorder.

För att göra en lång historia kort, så dök till slut en avi upp i brevlådan ett par veckor senare, och en lättad kille i de övre tonåren masade sig iväg till Posten i Sätra centrum. På den här tiden hade Posten kontor, och inte som idag  utlokaliserat dessa till någon matvarubutik, och där personalen ofta bestod av sura tanter i övre medelåldern som tog sitt jobb mycket allvarligt. När det så blev min tur, så visade det sig att man skickat paketet mot postförskott, vilket varken framgått av mina samtal med Midgård, eller av avin. Eftersom jag inte hade med mig några pengar, så var det bara att vandra hemåt och hämta bankkortet och ta ut pengarna ur närmaste automat. Vilket givetvis inte fanns i Sätra, utan där närmaste uttagsautomat återfanns i stan. Sent om sider, så kunde jag till slut hämta ut mitt paket. Den lättade tonåringen var nu inte bara svettig, trött och allmänt förbannad, han var dessutom lätt besviken. För löftet till trots, så hade man inte bjudit på portot, eller skickat med några tennfigurer. Istället låg det en lapp, där man förklarade att tennfigurerna var restnoterade hos leverantören, och att det var osäkert om de skulle få några inom den närmaste framtiden. Som plåster på såren, så fick jag en extremt ful tennfigur i form av en orch från Grenadier. Varför det tagit sådan tid att få Drakar och Demoner Gigant, förklarades däremot inte. Kan kanske avsluta denna långa historia med att det var första, och sista gången jag handlade hos Midgård. Som om detta nu inte vore nog, så visade det sig dessutom att mitt exemplar av Regelhäftet, endast hade en häftklammer. Med tanke på den tid det tagit, och att jag förmodligen fått betala för att skicka tillbaka boken, så avstod jag från att klaga och behöll mitt exemplar.
Nåväl, efter denna långa utläggning, så är det kanske dags att sätta tänderna i själva regelexpansionen. Inte helt olikt Expert-reglerna, så består Drakar och Demoner Gigant av två böcker, ett tjockt (Regelbok) i ett mycket orange omslag och ett tunnare (Kampanjhäftet) i en mycket grällt gul färg. Med i lådan återfinns även ett stort ark med ritningarna över ett par borgar och rollformulär, avsedda för de nya kampanjregler som introduceras i Gigant. Det är alltså en rätt fullmatad låda som Äventyrsspel bjuder på, även om det i likhet med Expert-reglerna, saknas ett introduktionsäventyr, vilket i detta sammanhang kanske inte kändes behövligt. Hur som helst så tänkte jag att vi skulle sätta tänderna i den orangea boken, med texten Regelbok i vitt.

Omslaget till regelboken i Drakar och Demoner Gigant

Omslaget till regelboken i Drakar och Demoner Gigant

Till skillnad från föregångaren Drakar och Demoner Expert, där Anders Blixt ensam drog hela lasset, har han här förvandlats till ”Projektledare & chefskonstruktör”. En inte helt oansenlig del av kolofonen till Gigant-reglerna tas upp av en hel del namn, varav många är kända i dessa sammanhang, som Leif Eurén, Erik Granström, Dag Stålhandske och Anders Blixts alterego Andrzej Kowalski, men också en hel del okända talanger som verkar fått sina alster publicerade i regelhäftena. Det är alltså som vi vant med från reglerna till Mutant 2 och Efter Ragnarök, vilket på något sätt signalerar att man börjar nå botten i tunnan. Men utan att föregå mina egna slutsatser om Drakar och Demoner Gigant, så kastar vi oss över förordet, vilket är signerat den ovan nänmda redaktören. Precis som i tidigare recenserade regelexpansioner, så förklarar Blixt att spelet ”ständigt växer”, och att det endast är av ”tids- och utrymmesbrist” som gjort att man inte kunnat täckt mer ”regelområden”. Vilket på något sätt kanske var tur, för vid det här laget var reglerna till Drakar och Demoner nästan omöjliga att överblicka. Med tre regelexpansioner, och nya specialregler i Sinkadus och nästan varenda kampanjmodul och äventyr, så hade de enkla reglerna till spelet, nästan blivit oöverskådliga, och svårt att veta vart allt fanns publicerat. Samtidigt var detta knappast något unikt för Äventyrsspel, utan något som förr eller senare drabbade de flesta rollspel. Så ur denna synvinkel, så känns kanske Blixts försök att likna rollspelskonstruktören med Sisyfos stenrullande i Hades, som väldigt passande.

Nomad, en av tre nya yrkesgrupper som introduceras i Drakar och Demoner Gigant, och här ses valla...ja, vad är det han vallar egentligen.

Nomad, en av tre nya yrkesgrupper som introduceras i Drakar och Demoner Gigant, och här ses valla…ja, vad är det han vallar egentligen.

Blixt fortsätter sedan med att beskriva att man försökt tagit till vara önskemålen från spelarna, och därför valt att koncentrera sig på att ge regler för fältslag, borgar, magi och vapen. Precis som i Expert-reglerna, så förklarar också vår redaktör att det är – som vanligt – upp till Spelledaren att avgöra vilka regler denne ville nyttja, och att många av reglerna kan vara komplicerade för nya Spelledare och att denne i så fall bör undvika att nyttja dessa till att denne känner sig bekväm med dem. En liten varningsflagg vad vi har att vänta oss, får vi dock när Blixt förklarar att regelböckerna ”innehåller ingenting som är revolutionerande, utan är en ren utbyggnad av Expert Drakar & Demoner”. Som vi ska se, så har – åtminstone för egen del – aldrig Gigant-reglerna fått riktigt samma kultstatus hos mig som Expert-reglerna. Men mer om det senare…
Efter detta så är det så dags för det första kapitlet i Gigant-reglerna, vilket i likhet med föregångaren (och även Mutant 2), behandlar Rollpersonen. Kapitlet inleds med en ny Storlekstabell, då läsarna tydligen inte var överförtjusta i den som bifogades i Expert-reglerna. Riktigt var dessa förhatliga regler ska återfinnas, är jag lite osäker på, då de enda regler för att avgöra rollpersonernas storlek återfanns i grundreglerna, och då endast återgav hur lång personen var, baserat på dennes värde i grundegenskapen Storlek. Hur mycket rollpersonen kunde tänkas väga, var – ända fram tills nu – upp till spelaren själv att avgöra. Det lilla kryphålet, har nu täppts till och återställt ordningen vid spelbordet.
Härnäst bjuds vi på en lätt reviderad upplaga av de yrken som spelaren kan välja åt sin rollperson, vilka i stora drag hängt med sedan grundreglerna. För att lida bot på detta problem, så introduceras tre helt nya yrken i Gigant-reglerna, nämligen Kurtisan, Nomad och Helare. Medan jag är lite osäker på huruvida någon av mina spelare genom åren valt att låta sin rollperson vara Nomad, är jag rätt säker på att ingen valt yrkena Helare eller Kurtisan. Speciellt mycket kan jag inte heller tycka att de nya yrkena tillför, utan de känns i stora drag som varianter på redan existerande yrkesgrupper. Medan det givetvis finns stora skillnader i deras yrkesutövning, så finns det ytterst få rent speltekniska skillnader mellan en Gycklare och en Kurtisan. I det sistnämnda fallet, så kan jag tycka att Äventyrsspel ger sig ut på lite djupt vatten, när man förklarar att det ”i många kulturer rör sig om ett respekterat och hedervärt yrke” och inte handlar ”om den prositution som förekommer i nutiden”. Att det inte handlar om ren gatuprostituion, tror jag att de flesta förstår – eller förstod då – men likförbannat, så ingick – eller ingår – det i arbetsuppgifter att erbjuda sina kunder sexuella tjänster. Så här i efterhand kan man fråga sig varför man inte valde att använda det mindre kontroversiella, men kanske inte lika färgsprakande, beteckningen Hovdam istället för Kurtisan.
Nåväl, även flera av äldre yrkena har piffats upp något och har fått tillgång till nya färdigheter, eller som i fallet med Munken, en helt ny färdighetsgrupp, men mer om det alldeles strax.

Kurtisan, ett kanske kontroversiellt ämne för en ny yrkesgrupp i Drakar och Demoner Gigant.

Kurtisan, ett kanske kontroversiellt ämne för en ny yrkesgrupp i Drakar och Demoner Gigant.

Med i kapitlet följer även en reviderad Förflyttningstabell, med vars hjälp man kan få en mer individualiserad förflyttning för spelarens rollperson, baserat på summan av dess värde i Storlek, Fysik och Smidighet. Är kanske med undantag för de reviderade yrkena, det jag nyttjat mest i detta kapitel. Vilket sedan fortsätter med några nya färdigheter, vilka som sagt också omfattar en rad nya Färdighetsgrupper. I likhet med de nya yrkena, så är de flesta nya färdigheter varianter på redan existerande färdigheter, som t.ex. Gyckelkonster, Dölja eller Lukta dolda ting (vilken enbart kan användas av varelser ”utrustade med exceptionellt luktsinne).
De två nya färdighetsgrupperna är Sonar och Kraftsamlingsfärdigheter, där den sistnämnda kanske sticker ut och ger utövaren möjlighet, att under en kort period öka sina fysiska förmågor utöver vad som är möjligt för personen. Tre nya färdigheter bjuds vi på, Kraftsamling Språng, Styrka och Hastighet. För att inte förskjuta balansen, så är dessa färdigheter främst avsedda för Munkar, vilket kanske kunde göra yrket något mer intressant för spelarna. Jag vet att några av mina spelare köpt dem, men några direkta minnen av hur de rent praktiskt fungerade i spelet, är jag lite osäker på. Sonarfärdigheterna har jag däremot aldrig nyttjat mig av, men de två färdigheterna (Sonaravsökning och Sonarstudie), känns som någon variant av Finna dolda ting. Så här i efterhand kan jag också tycka de kanske känns mer passande i Mutantvärlden, än i ett fantasyrollspel. Även om jag är medveten om att det finns varelser även i Drakar och Demoners värld som kan nyttjas sig av sonar, som t.ex. Grottalver.
Med detta tänkte jag avsluta recensionen innan den blir allt för lång, och spara resten av boken till ett kommande inlägg. Med detta tackar jag för mig, och ber att få återkomma inom en snar framtid med fortsättningen. Tack för att du tog dig tid.

Föregående

Pool of Radiance

Nästa

Fantasy Flight Games och Games Workshop går skilda vägar

  1. Theo

    Var det avsiktligt att avsluta posten mitt i en mening? 🙂

    • rollspelaren

      Nej det var det verkligen inte…undra vart resten av meningen tagit vägen. 🙂

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: