The legendary and merciless Darth Vader blasts into furious combat, along with three additional Imperial pilots, in the TIE Advanced Expansion Pack for the X-Wing Miniatures Game. A noted improvement on the widely used TIE fighter, this fighter features shielding and improved weapon systems. Upgrade the fierce TIE Advanced with powerful cluster or concussion missiles, and demolish even the toughest enemies. This pack includes one detailed painted miniature, its necessary cards and tokens, and one dial.

Så har det då blivit dags att ta en närmare titt på den sista farkosten från den första vågen av expansioner till Star Wars X-Wing, nämligen TIE Advanced Expansion Pack. För er som inte är speciellt insatta i Star Wars, så är TIE Advanced det rymdskepp Darth Vader rattade i samband med slaget om Yavin i filmen Stjärnornas Krig (Star Wars IV: A New Hope). Lite förenklat, så var TIE Advanced tänkt att fylla en liknande roll som Rebellalliansens X-Wing, är denna klass av Imperiets TIE-serie utrustad med såväl sköldar som en Action Bar mer i stil med vad vi sett hos rebellernas farkoster, än Imperiets. Nu blev dock inte TIE Advanced någon större hit, och den konkurrerades snabbt ut av den mer manöverdugliga och hårdslående TIE Interceptorn. Det skulle faktiskt dröja fram till Star Wars Rebels innan den, då i prototypversionen, fick göra någon form av comeback i Star Wars-sammanhang.
Det är således ingen underdrift att påstå att TIE Advanced förmodligen är den mest obskyra farkosten i den första vågen, åtminstone för den breda allmänheten. Frågan blir således huruvida detta återspeglas i spelet, och om det finns en plats för TIE Advanced på spelbordet, eller om likt sin föregångare från filmen, får svårt med konkurrensen och förpassas bort från offentlighetens ljus. Så, sätt på dig hjälmen, spänn fast dig och gör dig redo, för nu ger vi oss ut i Star Wars X-Wing Miniatures Game.
Som vanligt så försöker jag använda mig av de engelska termerna i så stor utsträckning det går, och inte översätta dem till svenska. Den främsta orsaken till detta är att jag vill undvika mina hemsnickrade översättningar, och på så sätt undvika otydligheter om vilka egenskaper och uppgraderingar vi talar om.

Som vanligt är expansionerna till Star Wars X-Wing Miniatures Game välfylld med kort och brickor.

Som vanligt är expansionerna till Star Wars X-Wing Miniatures Game välfylld med kort och brickor.

I likhet med Y-Wing Expansion Pack, så är TIE Advanced – ur spelets synvinkel – ett helt nytt skepp, som vi inte sett tidigare, då det medföljde en TIE Fighter och en X-Wing i grundreglerna. I likhet med tidigare farkoster ur den första vågen, så medföljer en hel del nytt material, men inga nya regler. Inte helt olikt dess föregångare TIE Fightern, så är detta kanske inte nödvändigtvis det mest färgglada rymdskepp vi får se och målad i en smutsgrå färg. Som synes av modellen, som givetvis håller hög kvalité, så är detta ett mer kompakt, och stadigare skepp än den mer bräckliga TIE Fightern.

Som synes försöker TIE Advanced kombinera det bästa från en X-Wing och en TIE Fighter.

Som synes försöker TIE Advanced kombinera det bästa från en X-Wing och en TIE Fighter.

Något som också avspeglas också av dess egenskaper, som vi kommer se är en blandning av dess mer kända föregångare TIE Fightern och Rebellalliansens X-Wing. Men låt oss nu inte prata om andra farkoster, utan hugga in på vad TIE Advanced har att erbjuda dig som spelare. Alla TIE Advanced, oavsett piloter, har samma egenskaper. Nämligen Två i Attackvärde, Tre i Agility, Tre Hull och två Shields. Skapliga egenskaper, i synnerhet dess tillgång till Shields, vilket onekligen ökar dess överlevnadschanser rejält. Nackdelen är förstås dess bristande eldkraft, vilket är sämre än en X-Wing.
Medan vi som sagt ser likheterna med TIE Fightern, så för dess Action Bar mer tankarna till rebellernas X-Wing. En TIE Advanced har möjligheten att ta en Focus, Target Lock, Barrell Roll samt Evade. En inte helt oäven Action Bar som onekligen ger spelaren stora valmöjligheter, och som kombinerar TIE Fighterns förmågor med en X-Wing.
En TIE Advanced kan utrustas med en Missile, en Titel (vilken återfinns i Imperial Raider Expansion Pack och låter en TIE Advanced utrustas med en System Upgrade) och en Modification. samt att vissa piloter kan använda sig av Elite Talents. Kanske inte ser så speciellt mycket ut, men fram till Våg Tre, så var detta den enda chansen för dig som ville spela Imperiet och inte hade lust att kasta in ett Large Ship, den enda chansen att faktiskt utrusta dina styrkor med Secondary Weapons. Tyvärr får man väl bara konstatera att missiler, torpeder, bomber och minor haft, trots att Fantasy Flight Games nästan desperat försökt göra dessa gångbara, haft svårt att riktigt etablera sig på spelbordet. Men, det är trots allt en trevlig möjlighet, speciellt som det på senare tid introducerats en hel del nya och intressanta missiler.
Hur håller sig då dess Maneuver Dial mot de båda farkosterna från grundreglerna (notera att jag i detta fall inte hänvisar till den regellåda som kom i samband med att filmen The Force Awakens kom, utan de ursprungliga grundreglerna). En TIE Advanced kan göra grön Banks i hastighet ett, såväl Tight Turns, Banks och möjligheten att åka rakt fram i hastighet två till tre (där det sistnämnda alternativet är grönt), rakt fram i hastighet fyra till fem och göra en K-Turn i hastighet fyra. En skaplig, och inte alls dålig Maneuver Dial, där man återigen ser idén om att kombinera det bästa av en TIE Fighter och en X-Wing.

Darth Vader är givetvis den högst rankade piloten i expansionen.

Darth Vader är givetvis den högst rankade piloten i expansionen.

Den första piloten som vi får göra bekantskap med är ingen annan än självaste Darth Vader, vilken som sagt rattade en TIE Advanced i filmen ”Stjärnornas Krig” och nästan lyckades skjuta ner Luke Skywalker, om det inte varit för Han Solo. Med tanke på att vi talar om en av filmvärldens mest ikoniska skurkar, så behöver han kanske inte någon närmare presentation än så. Hur som helst, Darth Vader har en Pilot Skill på nio, och kan vid sidan av de ordinära uppgraderingarna, även ta en Elite Talent. Darth Vaders förmåga låter honom ”During your ’Perform Action’ step, you may perform 2 actions”, vilket är en smått otrolig förmåga, då gratis Actions är otroligt värdefullt. Med tanke på valmöjligheterna som en TIE Advanced har på sin Action Bar, så finns här en hel del intressanta kombinationer att välja mellan. Men, smakar det så kostar det, och Darth Vader kostar 29 poäng, vilket är lika mycket som Wedge Antilles, men avsevärt mycket mer än Howl Runner från TIE Fighter Expansion Pack.

Maarek_Stele

Maarek Stele är den andra unika piloten i expansionen.

Expansionens andra unika pilot är Maarek Stele, vilken är en av de första piloterna i spelet som inte hämtats medverkat i någon av filmerna, utan i stället hämtats från Expanded Universe, eller Star Wars Legends som det numera heter efter att Disney valde att lägga ner EU och satsa på en egen bokserie. I Expanded Universe/Star Wars Legends, så inleder han sin karriär som mekaniker i Imperiets flotta, men arbetar sig upp till att bli en legendarisk testpilot och tack vare sin kraftkänslighet även en medlem i elitformationen ”The Emperor’s Hand”. I Star Wars X-Wing så har Stele 7 i Pilot Skill och förmågan att ”When your attack deals a faceup Damage card to the defender, instead draw 3 Damage cards, choose 1 to deal and discard the others” och kostar 27 poäng. Även om detta är en solid förmåga, så har den en nackdel, det kräver att din motståndare saknar sköldar (något som de flesta av Rebellalliansens farkoster ofta är välförsedda med) och att du får in en Critical Hit. Om du inte tänker förlita dig på en Missile, så får Stele ligga lågt tills dina övriga farkoster lyckats reducera motståndarnas Shields, och sedan släppa honom lös. Men med endast två i Attack Value, så är det förstås fullt möjligt att motståndarna ändå lyckas undvika hans förmåga. Å andra sidan, lyckas du sänka en viktig pjäs för din motståndare med Stele, så är han förmodligen väl värd sitt pris.

generiska piloter

Med i expansionen följer som vanligt två generiska piloter, i detta fallet Storm Squadron Pilot och Tempest Squadron Pilot.

Med i expansionen får vi även två stycken generiska piloter, den första av dessa är Storm Squadron Pilot, vilken har en Pilot Skill på 4 och kostar 23 poäng. I likhet med många av de tidiga generiska piloterna, så kan inte denna ta en Elite Upgrade och har inte heller någon specialförmåga, i stället får vi en kort förklarande text om farkosten, i detta fallet att ”The TIE Advanced improved on the popular TIE/ln design by adding shielding, better weapons systems, curved solar panels and a hyperdrive”.
Den andra generiska piloten är Tempest Squadron Pilot, vilken har en Pilot Skill på 2 och kostar 21 poäng. Som du förmodligen gissat, så har inte heller denna tillgång till Elite Upgrades eller någon specialförmåga, och texten på kortet lyder ”The TIE Advanced was produced in limited quantities, but later Sienar engineers incorporated many of its best qualities into their next TIE model: the TIE Interceptor”.

Squad_Leader

Squad Leader är unik för denna expansion.

Med piloterna avklarade, så är det då dags att titta på vilka Upgrades som följer med i expansionen, nämligen tre Elite Upgrades och två Missiles. Vilket med tanke på att TIE Advanced var en tidig farkost, och att Fantast Flight Games inte introducerat Upgrades som Modifications och Titles än, får sägas vara en helt ok blandning. Speciellt som det återfinns en mycket tematisk Upgrade i denna expansion, men låt oss inte gå händelserna i förväg, utan i stället ta en titt på vilka kort vi får och hur de fungerar tillsammans med en TIE Advanced.
Det första kortet som vi hittar i den lilla högen av Upgrades, är Squad Leader, en unik Elite Upgrade som kostar två poäng och låter din farkost som en ”ACTION:  Choose 1 ship at Range 1-2 that has a lower pilot skill than you. The chosen ship may immediately perform 1 free action”. Kortet som är unikt för denna expansion, känns onekligen mycket tematisk för denna rymdfarkost och som klippt och skuren för Darth Vader, och den spelare som vill återuppleva slutstriden om Yavin. Det är dock inte enbart ett tematiskt bra kort, utan även ett speltekniskt bra kort. Gratis Actions i Star Wars X-Wing är alltid superbra (här slänger vi superlativen omkring oss), och för en pilot som Darth Vader – vilken kan utföra två Actions – så är detta onekligen ett kort som bör passa honom och hans wingman.

Expert Handling, en Elite Talent.

Expert Handling, en Elite Talent.

Nästa kort i högen är Expert Handling, vilken vi även hittar i X-Wing Expansion Pack, och som låter din pilot genomföra en ”ACTION: Perform a free barrel roll action. If you do not have the barrel roll action icon, receive 1 stress token. You may then remove 1 enemy target lock from your ship” och kostar två poäng. Medan jag ställde mig något tveksam till att detta kort återfanns i den nyss nämnda expansionen, så ser jag nog dess existens i denna expansion som mer berättigad. Till skillnad från en X-Wing så har en TIE Advance tillgång till Barrel Roll, och Target Lock är något som primärt återfinns hos Rebellalliansens farkoster. Med andra ord så kan en TIE Advanced, eller de flesta av Imperiets farkoster, faktiskt dra nytta av denna utan att drabbas av dess nackdelar. Samtidigt så ska man ha i åtanke att du inte kan använda dig av Expert Handling och sedan göra en ny Barrel Roll, vilket om du nu inte är nedlusad med Target Locks kanske känns som en tämligen onödig handling. Med andra ord, detta är ett kort som du kan få nytta av, men som lika gärna kan vara helt meningslöst, allt beroende på vem och vilka du ställs mot.

Swarm Tactics

Swarm Tactics

Den sista av de tre Elite Upgrades som medföljer i expansionen är Swarm Tactics, vilket även återfinns i TIE Fighter Expansion Pack. Till en kostnad av två poäng, så får du ”At the start of the Combat phase, you may choose 1 friendly ship at Range 1. Until the end of this phase, treat the chosen ship as if its pilot skill were equal to your pilot skill”. Inte alls ett speciellt dumt kort, och som även det känns tämligen tematiskt och avsett för – primärt – Darth Vader och dennes wingman. Till skillnad från det nyligen nämnda Squad Leader, så är räckvidden mer begränsad, men låter dig å andra sidan ge en billig pilot, t.ex. Academy Pilot möjligheten att få en långt bättre Pilot Skill än den som är tryckt på dess kort. Ett onekligen intressant kort med stora möjligheter, och som låter dig delvis kompensera det faktum att en TIE Advanced är en tämligen dyr farkost.

Cluster_Missiles

Cluster Missiles.

Här näst ska vi så ta en närmare titt på det första av två Missiles som medföljer i expansionen, nämligen Cluster Missiles. Detta kort gör sin debut i denna expansion, låter dig till en kostnad av fyra poäng, kan användas på avstånd ett till två, har ett Attack Value på tre och låter dig utföra en ”ATTACK (TARGET LOCK): Spend your target lock and discard this card to perform this attack twice”. Onekligen en mycket intressant Missile, speciellt som du får möjlighet att tillfoga din motståndare en hel del skada, och som således något som även bättre beskyddade farkoster måste se upp med. Precis som vanligt när det gäller artilleri i detta spel, så går det bara att nyttja en gång och det gäller därför att se till att du maximerar skadan. Men rätt använd, så kan denna Missile onekligen ställa till med en hel del skada, och således motivera dess kostnad.

Concussion_Missiles

Concussion Missiles.

Den sista av de Upgrades som följer med i expansionen är Concussion missiles, vilken gör sin debut i denna expansion. Concussion Missile kostar kostar fyra poäng, har ett Attack Value på 4, kan användas på avstånd två till tre och låter dig utföra en ”ATTACK (TARGET LOCK): Spend your target lock and discard this card to perform this attack. You may change 1 of your blank results to a hit result”. En solid, om än rätt dyr missil. Även om du har möjligheten att åtminstone få en träff, så känns det ändå som om jag måste välja, skulle ta Cluster Missile. Men i likhet med den ovan nämnda missilen, så kan en Concussion Missile, med en del tur, tillfoga motståndaren en hel del skada.

Med detta så har det så blivit dags att sammanfatta TIE Advanced Expansion Pack, som visserligen är en solid expansion, men utan att riktigt glänsa. Visst, vi får möjlighet att återuppleva slutstriden i filmen Stjärnornas Krig, och låta Darth Vader utmana Luke Skywalker över Dödsstjärnan. Men tyvärr tar det roliga slut där, för tyvärr så tycker jag inte riktigt att TIE Advanced riktigt faller mig i smaken. Visst den pallar en hel del stryk innan den plockas bort från spelbordet, och är fram till våg tre den enda mindre farkost som Imperiet kan utrusta med Secondary Weapon i form av en Missile. Men, det är en dyr farkost, den billigaste piloten (Tempest Squadron Pilot) kostar 21 poäng, nästa dubbelt så mycket som en Academy Pilot. Med tanke på att Imperiet, åtminstone under de första åren, förlitade sig på större svärmar av billiga TIE Fighters, emellanåt kompletterade av en ensam så kallad Arc Dodger, så känns TIE Advanced som svårplacerad. Även om dess Maneuver Dial inte på något sätt är dålig, så gör dess svaga Attack Value den svår att riktigt nyttja i denna roll. I och med våg tre, så kan man väl med gott samvete påstå att Fantasy Flight Games dessutom introducerar en klart mycket bättre farkost i denna roll än TIE Advanced.
Med detta sagt, så vill jag inte helt avfärda dess existens på spelbordet. Som vi kommer få se, så har Fantasy Flight Games försökt ge äldre farkoster som haft svårt att riktigt finna sin plats på spelbordet en ny chans i form av speciella anpassade expansioner för dessa farkoster. I TIE Advanced fall, så handlar detta om Imperial Raider Expansion Pack. I denna massiva expansion, som även innehåller en Imperial Raider-Corvette, så medföljer ett Title Card till TIE Advanced som ger den lite större valmöjligheter och slagkraft på spelbordet. Det är dock kanske inte den första expansion du köper, och har man inget intresse av Epic Battles, så är det kanske också en väldigt dyr investering att göra bara för ett Title Card (och ett par visserligen intressanta nya unika piloter).
Det är således kanske inte den första expansion du bör köpa till Star Wars X-Wing Miniatures Game, då det finns klart bättre farkoster att använda på spelbordet. Men, om du nu är som jag, och en manisk samlare, så spelar det förstås ingen större roll. Sen ska man förstås inte heller underskatta dess tematiska betydelse, och att Darth Vader den här gången ostört få skjuta ner Luke Skywalker. Glöm bara inte att väsa ”I have you now!” innan du rullar tärningarna.

Nästa gång vi återvänder till Star Wars X-Wing Miniatures Game, så tänkte jag att vi skulle ta en närmare titt på Firesprey-31, Boba Fetts farkost som också får inleda våg två. Till dess, tack för uppmärksamheten och vi ses!