Warhammer Fantasy Role Play - A grim world of perilous Adventure

Warhammer Fantasy Role-Play – A grim world of perilous Adventure

Innan den månatliga pubträffen med Västerås Fandom, passade jag på att göra ett litet slöbesök på Myrorna. Även om det varit lite tunnsått på butikshyllorna med något av intresse, så vet man aldrig vilka skatter som kan gömmas bland hyllorna. Efter att ha gjort en snabbskanning av brädspelsavdelningen, vilken sällan brukar rendera i något av intresse (men man vet aldrig), så begav jag mig mot bokavdelningen. Även här har det varit lite tunnsått med något av intresse den senaste tiden, så tänkte jag att det inte kan skada att göra en snabbvisit. Något som snabbt skulle visa sig vara en god idé, om än min plånbok kanske inte riktigt delar den åsikten.För på en av hyllorna, så återfanns ett välanvänt och småslitet exemplar av hårdpärmsversionen av Warhammer Fantasy Role-Play (WFRP). Trots att mjukpärmsversionen av regelboken ligger i bokhyllan, så var priset alldeles för bra för att säga nej till. Då jag lekt lite smått med tanken på att testa spelet, som var en personlig favorit back-in-the-days, så passade det också bra. Nu slipper jag slita på mitt stackars exemplar, och kan köra med den här välanvända versionen. Så, med dessa idéer surrandes i huvudet, så blev det att lägga ner boken i korgen och bege sig mot kassan.
Nu får vi väl se om man gör slag i saken och bankar liv i en kampanj i WFRP,  men skoj skulle det vara. Detta var tillsammans med Call of Cthulhu och Twilight:2000 det spel som spelades extremt flitigt under andra hälften av 1980- och början av 1990-talet. Även om jag vill minnas att reglerna lämnade en hel del till övers, så var kampanjvärlden (inte olikt min uppfattning om Twilight:2000) välgjord att den mycket väl kompenserade dessa tillkortakommande. Precis som namnet antyder, så hade detta spel växt fram ur Warhammer Fantasy Battle System, Games Workshops redan då extremt populär figurspel, som släppts 1983. Tanken med rollspelet var att på något sätt överbrygga de båda spelen, och i samband med lanseringen av WFRP, så lanserades även den kampanjvärld i vilken spelen utspelas. Trots att rollspelet snabbt fick en kultstatus, och att kampanjen The Enemy Within av många ses som en av de bästa i genren, så lyfte aldrig spelet. Games Workshop valde därför att lägga ut produktionen på ett systerbolag, och gav senare ut spelet på licens. För tillfället ligger Cubicle 7, vilka bland annat ger ut det underbara rollspelet The One Ring (en recension av spelet lär komma någon i framtiden), i startgroparna med att ge ut den fjärde versionen av detta spel.
Men, den version jag håller i min hand, eller rättare sagt numera ligger på vardagsrumsbordet, är den första versionen, utgiven 1986. En verklig klassiker, och det ska bli intressant att läsa igenom regelboken…om jag vågar det vill säga…