I tisdags (27 september 2016) besökte självaste Tomas Arfert, författare, illustratör och rollspelskonstruktör, Västerås för att hålla ett föredrag på Västerås Stadsbibliotek om världar i fantasyrollspel.. Arfert är kanske mest känd som illustratör för Äventyrsspel och Lancelot Games, men har på senare år gjort sig ett namn som en aktad rollspelskonstruktör med spel som Fantasy! Old School Gaming, Svenska kulter och Saga på sitt samvete. Det var just i hans roll som rollspelskonstruktör som han besökte Västerås, och vilket också var ämnet för kvällen. Arrangör för det hela var Västeråsfandom och Västerås Stadsbibliotek, och föreläsningen hölls på bibliotekets stora hörsal. Eftersom jag själv glömde, eller inte tänkte på, att plocka fram mobilen under själva föreläsningen, så har jag tyvärr inga bilder från den. Som tur är, så finns det andra som istället för att sitta och lyssna, även klarar av att lyssna och ha kameran redo, och vilken dessutom varit schysst nog att låta mig få låna några av hans bilder. Så ett stort tack till Thomas Elmeblom, så att ni läsare har något annat att titta på än min text.

Tomas Arfert besökte Västerås

Tomas Arfert besökte Västerås

Efter att vi mött upp Arfert på Västerås Centralstation, så vandrade vi iväg till Vasaparken, där P4 Västmanland ville göra en kortare intervju med våran gäst. När väl den var avklarad, begav vi oss iväg mot Stadsbiblioteket för kvällens begivenhet, och efter en kort presentation av Arfert – för de i publiken som mot all förmodan inte kände till honom – tog huvudpersonen själv till orda. Ämnet för dagen var rollspelsvärldar, och hur man kunde gå till väga för att skapa dessa. Föreläsningen inledes med en kort odyssé över några litterära förlagorna till de flesta fantasyrollspel, i form av de vanliga misstänkta, i form av J.R.R. Tolkiens Midgård och Robert E. Howards Hyboria. Med detta avklarat, så vändes blickarna mot några rollspelsvärldar, och har återfanns det även gott om gamla godingar som jag antar har påverkat Arfert i hans arbete att skapa egna rollspelsvärldar, och där vi fick stifta bekantskap med bland annat The Old World till Warhammer Fantasy och Glorantha till Runequest. Vilket också ledde in Arfert på de svenska rollspelsvärldarna, då det sistnämnda spelet delar spelmotor med Drakar och Demoner. Kanske inte helt oväntat, drog det en tung suck av nostalgi genom salen, när Arfert visade kartan över Äventyrsspels egna kampanjvärld Ereb Altor.

En tung suck av nostalgi hördes, när Arfert visade kartan över Äventyrsspels egna kampanjvärld Ereb Altor. Foto: Thomas Elmeblom

En tung suck av nostalgi hördes, när Arfert visade kartan över Äventyrsspels egna kampanjvärld Ereb Altor. Foto: Thomas Elmeblom

Med detta avklarat, så vände sig Arfert till sina egna skapelser.. Fokus här låg på världarna till rollspelen Fantasy! Old School Gaming och Saga, men han passade även på att snabbt nämna spelen SciFi! och Svenska Kulten, om än bara i förbifarten. I stora drag kan man väl se de båda nämnda världarna, som två skilda skapelser, och två exempel på man kan bygga sin kampanjvärld till sitt rollspel (oavsett om det nu är ett eget eller inköpt).
Det var roande att se både skillnaderna, men också likheterna i hur Arfert arbetade. För medan kampanjvärlden ”Fjärran dalar” till Fantasy!, i stora drag består av området runt staden Morcar, och i spelformen Old school gamings anda, överlåter mycket av detaljerna till spelarna och Spelledaren, så består kampanjvärlden till Saga av en helt kontinent. Lite förenklat, så kan man kanske se de båda världarna som två skolor, där man i Fantasy! utgår från ett mikroperspektiv, och där världen byggs upp runt en plats i form av en stad, land eller som i fallet med Fantasy! en dalgång, medan Saga utgår från makroperspektiv, och där man sedan successivt går in i detalj på länder, städer och så vidare. Vilken av dessa metoder som är bäst, fick man kanske inte något direkt svar på, om än den senare metoden är kanske den mest tidskrävande.
Samtidigt som man kan konstatera att Arfert började i skilda ändar av tråden när han konstruerade dessa två världar, så finns det också en hel del likheter i arbetssättet. Speciellt idén att nyttja illustrationer i arbetet med att försöka visualisera hur man tänkte sig personer, hus, städer och så vidare. Kan man inte som undertecknad, rita något annat än en sned streckgubbe, så går det lika bra med bilder eller illustrationer man hittat på nätet eller i böcker. Som det gamla ordspråket säger, en bild säger mer än tusen ord, och det kanske stämmer i det här fallet.

Tomas Arfert (iförd den vackra Äventyrsspels-tischan) gör sig redo att hålla sitt föredrag om rollspelsvärldar. Foto: Thomas Elmeblom‎

Tomas Arfert (iförd den vackra Äventyrsspels-tischan) gör sig redo att hålla sitt föredrag om rollspelsvärldar. Foto: Thomas Elmeblom‎

Med detta, så avrundades denna intressanta föreläsning, som man kanske skulle behövt lyssna på back-in-the-days. För trots några tappra försök, så kom jag tyvärr sällan speciellt långt i mina försök att utveckla egna kampanjvärldar, eller ens egna länder till de rollspel vi spelade. Det blev mest att man, kanske av lathet, valde att förlita sig på det material som fanns att tillgå i butikerna, och som man sedan kompletterade med lite egenskrivet material. Just idén om att nyttja bilder i arbetet, var en intressant aspekt jag inte tänkt på tidigare, och som säkerligen kan nyttjas i andra sammanhang.
Kvällen var dock inte slut för det, då delar av arrangörerna, publiken och föredragshållaren själv, gick till Bishop’s Arm för en gemensam middag. Det blev en hel del snack och skratt tillsammans med Arfert, vars åsikt att ”alla filmer blir bättre med apor” inte är något jag nödvändigtvis delar. Det var väldigt mycket apor i Tim Burtons version av Apornas planet, och inte var den mycket att hänga i julgranen. 🙂

Tomas Arfert intervjuas av P4 Västmanland innan föredraget. Foto: Jag

Tomas Arfert intervjuas av P4 Västmanland innan föredraget. Foto: Rollspelaren

Med detta så tänkte jag också avrunda, och även passa på att tacka Thomas Elmeblom för att jag fick låna bilderna. Måste bli bättre på att använda mobilkameran, eller att inte glömma min egen kamera till nästa gång.