CHOCK, Äventyr i det Okända

CHOCK, Äventyr i det Okända

Så har då turen kommit till att ta en närmare titt på omslagen till skräckrollspelet CHOCK, den svenska översättningen på Pacesetters Chill, vilken såg dagens ljus 1985. Någon större framgång blev inte CHOCK, och redan 1987 valde Äventyrsspel att lägga spelet, efter att Pacesetter gått i konkurs året före. För egen del så fastade jag aldrig för spelet, och eftersom ingen annan i min umgängeskrets verkade speciellt intresserad, så dröjde det ända tills mitten av 2000-talet innan det hamnade i min ägo. Sedan dess har till viss del omvärderat min åsikt, även om jag fortfarande anser att dess kultstatus är något oförtjänt. Den djupare analysen av CHOCK, får dock vänta till ett annat blogginlägg, för dagens inlägg tänkte ta en närmare titt på de omslag som prydde de produkter som gavs ut till spelet.
Som vanligt när det gäller denna typ av genomgångar, så recenseras inte själva produkten som så, det finns det redan andra inlägg som täcker, utan istället ligger fokus på själva omslaget. Betygssättningen bygger alltså på såväl det visuella intryck som omslaget ger, men också hur pass väl det speglar själva äventyret. Precis som i liknande inlägg, så talar vi om en femgradig betygsskala från ett till fem, där ett är det sämsta betyget och fem således det bästa.

CHOCK – Regelbox (1985)

Omslag till rollspelet CHOCK - Äventyr i det Okända

Omslag till rollspelet CHOCK – Äventyr i det Okända

Omslaget på Regelboxen är signerat Jim Holloway, och föreställer en man som verkar vandrat ut på en övergiven kyrkogård, bara för att inse att den inte är så öde som man först kunde tro. Skräcken i blicken på mannen, som plötsligt inser att faran inte enbart finns framför honom, utan även bakom, går nästan att ta på. Tyvärr så får man kanske konstatera, att bilden framställer bilden av hur skaparna av CHOCK tänkt sig spelet, men som de aldrig lyckades realisera. Det var dock ett omslag, som jag ofta fastnade för när jag stod nere på Romeis Leksaker eller Leksakshuset och funderar på vilket spel jag skulle köpa. För hur suggestivt jag än fann omslaget till CHOCK, så vägde alltid de negativa erfarenheterna jag haft av spelet över och jag valde något annat.
Betyg: En fyra.


 

Skymningens By (1985)

Omslaget till äventyret Skymningens By

Omslaget till äventyret Skymningens By

Skymningens By var det första äventyret som släpptes till CHOCK, och fick behålla sitt omslag från det amerikanska originalet. Även detta är lite av ett favoritomslag när det kommer till CHOCK, och föreställer hur några varjaguarer angriper ett läger mitt i natten, andas de där gamla svartvita matinéfilmerna som SVT sände på eftermiddagarna. Även om det rent estetiskt inte är det mest vackra omslaget, så uppvägs detta med råge av intensiteten i bilden och att man får en aning om vad som väntar. För som vi ska se, så är detta kanske det enda omslag till CHOCK som verkar visar vad som väntar spelarna.
Betyg: En fyra.


 

Nattens Fasor (1985)

Omslaget till kampanjmodulen Nattens Fasor.

Omslaget till kampanjmodulen Nattens Fasor.

Trots att försäljningen av CHOCK aldrig riktigt tog fart, så kan man inte anklaga Äventyrsspel för att man inte gav spelet en ärlig chans. Nattens Fasor var en bakgrundsbok, som kombinerade eget material, med material från Pacesetters produkter. Det var en ambitiös, och förmodligen kostsam produkt, för ett rollspel som mest verkade samla damm i butikshyllorna. Hur som helst, omslaget med det stilettbeväpnade skelettet som försiktigt öppnar dörren, fick mig att nästan överväga att öppna min plånbok och köpa CHOCK. Riktigt så ”illa” gick det nu inte, men jag tycker att Smiler av Michael Whelan är ett lysande omslag för ett sådant här rollspel.
Betyg: Kan inte annat än bli en femma, om än det inte riktigt lyckades få mig att köpa vare sig bakgrundsboken eller spelet.


 

Högländernas Skräck (1986)

Omslaget till äventyret Högländernas Skräck.

Omslaget till äventyret Högländernas Skräck.

Det andra häftet som kom ut till CHOCK, var äventyret Högländernas Skräck (Highland Terror, 1984), och pryds av originalomslaget från den amerikanska förlagan signerad Mitch O’Connell. Illustrationen på omslaget utgörs av en scen när ett havsmonster (sjömonster), angriper en segelbåt. Tanken är god, men faller tyvärr väldigt platt till marken, eftersom monstret mer för tankarna till vad resultatet blev om man parade en säl och en utter med en Pokémon. Inte heller speglar omslaget själva äventyret, för även om delar av Högländernas Skräck utspelas på en båt är det ett gammalt transportfartyg. Något sjömonster, annat än några vaga antydningar i äventyrets bakgrund, figurerar överhuvudtaget inte i äventyret.
Betyg: En tvåa, sjömonstret är inte speciellt skräckinjagande och inte heller figurerar det eller någon segelbåt i äventyret.


 

Draculas Hämnd (1986)

Omslaget till äventyret Draculas Hämnd.

Omslaget till äventyret Draculas Hämnd.

Det tredje häfte som Äventyrsspel släppte till CHOCK, var äventyret Draculas Hämnd (Vengence of Dracula, 1984), och det första där man valt att inte använda originalomslaget. Istället fick Steven Hägg, som även gjorde omslagen till Svavelvinter, regelboxen för Mutant 2 och Maktens Portar, i uppgift att rita ett nytt omslag, och det gick väl så där. Vid sidan av att Dracula verkar knaprar anabola, och har starkt lysande röda ögon, så har han också antagit en blåaktig hudfärg. Som om nu detta inte var nog, så ligger det en kvinna vid hans fötter, och vars ställning antyder om att det inte är enbart hennes blod han varit ute efter. Även om omslaget i sig speglar själva äventyret i sig, så lämnar det hela en viss fadd bismak, och riktigt hur det gick till när detta omslag godkändes är lite oklart för mig.
Betyg: Kan bara bli en etta, det är varken estetiskt eller etiskt tilltalande, snarare är faktiskt rätt smaklöst…


 

Skräckens Tre Ansikten (1987)

Omslag till äventyret Skräckens tre ansikten.

Omslag till äventyret Skräckens tre ansikten.

Skräckens Tre Ansikten blev det sista häfte som Äventyrsspel gav ut till CHOCK, och även här valde man att ersätta originalomslaget med ett eget. Valet föll på Rowena Morrills ”The crime of Juliette Grey and other strange tales”, och föreställer en liten flicka vars ljus frammanar visioner som för tankarna till Titanics undergång. Rent visuellt så är detta ett lysande – pun intended – omslag, och helt perfekt för ett äventyr till CHOCK, och otvivelaktigt fantasieggande. Problemet är dock, att omslaget inte speglar själva något av de tre äventyr som finns med i häftet överhuvudtaget. De tre äventyr som utgör Skräckens Tre Ansikten, utspelas på Dartmoorheden, och det figurerar varken spådamer, vad som verkar vara konserverade kvinnohuvuden eller sjunkande skepp. Det är däremot gott om spöken, onda andar och varulvar.
Betyg: Kan bara bli en fyra.


 

Som synes är det en rätt blandad kompott av omslag, där omslagen allt som ofta inte riktigt lovade vad de visade. Detta gäller såväl de omslag som följde med från de amerikanska originalen, till de som Äventyrsspel ersatte originalen med. Intentionerna finns, men tyvärr tycker jag de allt som ofta faller väldigt platt till marken. Ett tämligen lysande sådant exempel är omslaget till Högländernas Skräck, vars omslag inte har ett dugg med själva äventyret att göra. Några segelbåtar eller sjömonster, figurerar inte överhuvudtaget i äventyret. Andra omslag är bara osmakliga, som det till Draculas Hämnd. Med detta sagt, så lyckades både Pacesetter och Äventyrsspel med sina omslag, såväl omslaget till Chocks grundregler som Skymningens By har jag alltid gillat, för att inte tala om den bild som pryder omslaget till Nattens Fasor.