Rollspelaren

Din plats vid spelbordet

Partisan, historien om rollspelet som aldrig gavs ut. (Del 1)

Partisan
blir 1987 år nya rollspel. Det utspelar sig i ett ockuperat Sverige, där spelarna är frihetskämpar. Vem som är ockupant avgör spelledaren, och han har en mängd olika scenarion att välja bland. I förra enkäten stod det om spelet Kamp för friheten. Gensvaret var stort, så vi har nu beslutat att det ska bli 1987 års nya rollspel. Arbetsnamnet är Partisan och det handlar om kamp för frihet, och kommer att utspela sig i Sverige.1

Sinkadus, nr 8 1987

Omslaget till Sinkadus Nr 8.

Omslaget till Sinkadus Nr 8.

Med detta satte Äventyrsspel igång sin marknadsföring för ett av Sveriges kanske mest upphaussade rollspel, och som i slutändan aldrig släpptes och slutade i ett enda stort antiklimax. Enligt de första planerna, så var det tänkt att kampanjmiljön skulle bestå av”olika science-fiction-miljöer och ett Sverige ockuperat av tyskarna 19422. Förmodligen påverkad av den samtida utvecklingen, så utökades kampanjalternativen till att även omfatta ett ”Sverige ockuperat av Tyskland under Andra Världskriget är självklart, likaså en ockupation av Stormakt Röd eller Stormakt Blå i nutid. Vi har också övervägt en del rena science-fiction scenarion med osympatiska varelser från yttre rymden, alternativa världshistorier med psi-krafter bland människor och annat3.
Det är kanske inte så svårt att se vart Äventyrsspel fann sin inspiration, nämligen i de rollspel med  starkt militära teman som bokstavligen exploderade under mitten av 1980-talet. Förmodligen påverkad av Ronald Reagans allt mer konfrontativa retorik mot Sovjetunionen höjde den politiska temperaturen på det Kalla Kriget. Efter år att under stora delar av 1970-talet befunnit sig på defensiven, delvis orsakat av effekterna av den ekonomiska kris som skakat USA, men också av de inrikespolitiska spänningar som uppstått i spåren av Vietnamkriget och Watergateskandalen, valde den nytillträdde före detta skådespelaren och guvernören i Kalifornien, en mer offensiv utrikespolitik. Under Reagans ledning ökades anslagen till de regimer och rebellrörelser i Latinamerika som ansågs bekämpa kommunismens framfart i regionen, och i Afghanistan stödde USA de afghanska motståndsmännen som bekämpade den sovjetiska invasionen. Reagans konfrontativa retorik smittade givetvis även av sig på populärkulturen, och helt plötsligt var inte längre ett Tredje Världskrig nämnvärt avlägset.
Denna utveckling gick förstås inte obemärkt i rollspelsvärlden, och under mitten av 1980-talet exploderade marknaden med rollspel inspirerade av den samtida politiska utvecklingen. Troligtvis var det något förstås uppmärksammades av Äventyrsspel, och mycket av inspirationen till det nya rollspelet verkar främst hämtats från Fantasy Games Unlimiteds Freedom Fighters, roleplaying game, vilket när man nu läser om det verkar ha fiskat i rätt murrigt vatten. Spelet utspelas antingen i ett USA som militärt ockuperats av Röda Armén och dess latinamerikanska allierade, eller av rymdvarelser inspirerade av George Orwells roman Världarnas Krig eller i form av en mer subtil ockupation, där de invaderande styrkorna helt enkelt infiltrerar USA och utan att dess befolkningen märker något tar över kontrollen. Så här i efterhand kan man väl bara konstatera att rollspelet lämnar en bitter eftersmak i munnen, i synnerhet när man betänker det faktum att de ofta militanta och våldsbejakande miliserna som bildades i USA under 1990-talet, verkar funnit inspiration från liknande scenarion. Ett annat rollspel som nämns i sammanhanget är West End Games The Price of Freedom, som även det utspelas i ett av Sovjetunionen ockuperat USA, och där rollpersonerna agerar motståndsmän mot ockupanterna. Här ska dock det kastas in en brasklapp, då det råder lite delade meningar om riktigt hur rollspelets kampanjvärld ska tolkas, och att spelet i vissa avseenden omgärdas av en stundtals svårtolkad ironi.

Omslaget till rollspelet The Price of Freedom

Omslaget till rollspelet The Price of Freedom

Det var förstås inte enbart de samtida rollspelen som verkar fungerat som inspirationskälla för Partisan, även filmvärlden bidrog med ett icke försumbar portion. I dessa sammanhang bör man kanske nämna den då skapligt omtalade filmen Röd Gryning (Red Dawn, 1984), i vilken en ung Patrick Swayze blir vittne till hur Sovjetunionen ockuperar USA, och sedan blir ledare för en grupp motståndsmän som sprider skräck bland de ockuperande sovjetiska soldaterna. Kan väl inte direkt påstå att jag ha några djupare minnen av själva filmen, även om jag sett den ett par gånger. Senast var på Kanal 5 för många år sedan, när de av någon anledning valde att visa den mitt i natten och jag av ännu mer oklara orsaker, var vaken. 2012 gjordes en remake på filmen, men där hade de invaderande sovjetiska styrkorna, ersatts med nordkoreanska. En annan inspirationskälla sägs ha varit tv-serien ”V”, vilken fick stort genomslag i bland annat Sverige och blev väldigt populär. Uppföljaren på serien, där ödlorna trots att de fördrivits, valde att återvända och motståndsmännen fick damma av sina gamla vapen, blev dock inte riktigt lika framgångsrik.
Samtidigt kan man kanske redan ana vart åt det skulle braka redan på det här stadiet, för trots reklam om spelet, så verkade utvecklingen gått i stå redan på ett rätt tidigt stadium. Redan hösten 1987, lät man förkunna att man hade ”beslutat att skjuta Partisan framåt i tiden och prioritera Samuraj och Efter Ragnarök istället”.4 Givetvis torde denna nyhet oroat många, så för att stilla oron bland sina läsare lät man i nästa nummer av Sinkadus förkunna att ”[R]egelhäftet är nästan klart och vållar oss inga problem. Problemet ligger i scenariohäftet. Hur ska vi få ihop olika intressanta och spännande ockupationssituationer. Sverige ockuperat av Tyskland under Andra Världskriget är självklart, likaså en ockupation av Stormakt Röd eller Stormakt Blå i nutid. Vi har också övervägt en del rena science-fiction-scenarion med osympatiska varelser från yttre rymden, alternativa världshistorier med psi-krafter bland människor och annat. […] Beräknad publikation april 1988”.5
Det första som en slår en när man läser det här, är förstås hur Äventyrsspel tänkt knyta ihop hela projektet rent praktiskt, och sedan hur man tänkt gå vidare. Med tanke på den röra som omgärdade produkterna till Drakar och Demoner och Mutant, där man fortsatte att ge ut material till grundreglerna och de expanderande regelsystemen i form av Expert/Mutant 2, så var det här upplägget kanske inte helt lyckat. En annan sak som väckte mitt intresse var regelsystemet, där Äventyrsspels alla egna produkter var djupt förankrade i det regelsystem man ärvt från Basic Roleplay. Som jag påpekade i den tidigare recensionen av Mutant, var stridsreglerna regelbokens stora brist och svaghet och ett problem som man aldrig riktigt kom till rätta med. Anders Blixt försök att få ordning på regelverkets brister i Mutant 2 gick väl så där, och uppenbarligen var han själv medveten om bristerna, då han i januari 1988 skrev att ”[E]fter att ha läst synpunkterna på de i många tycken alltför detaljerade färdighets- och stridsreglerna i Mutant 2 så har jag utvecklat nya enklare varianter på detta”.6
I övrigt fortsätter den interna hyllningskören om detta eminenta spel, och nu tar även Fredrik Malmberg till orda, och beskriver hur utvecklingen gått från ett ”spel i stil med ‘V’. Sedan lade vi på en tysk ockupation av Sverige 1942. Nu har vi lagt till framtida ockupationer av Ryssar och amerikaner. Det här spelet har oanade möjligheter och vi har snarare problem att sortera ut de bästa godbitarna än idétorka. […] men nu har vi satt punkt. Spelet går ut på speltest ungefär när ni läser detta och skall vi bearbeta resultatet. Vi tänker ge ut det frampå höstkanten.7 Så här långt är alltså allt frid och fröjd, arbetet med att utveckla reglerna och kampanjvärlden flyter på, och förhoppningen är alltså att spelet ska komma ut under hösten 1988, ett drygt år försenat. Men den som väntar på något gott…

Affisch för Röd Gryning (Red Dawn, 1985).

Affisch för Röd Gryning (Red Dawn, 1985).

Väntar alltid för länge. För sedan blev det oroväckande tyst, och i numret som gavs ut i april 1988, nämndes inte spelet överhuvudtaget. Däremot använde sig Fredrik Malmberg av tidningens ledare att skriva om ett lagförslag från fyra socialdemokratiska riksdagsledamöter, som är riktade mot våldsleksaker som sägs göra ”att barn blir våldsamma och aggressiva mot varandra genom att använda sådan här ‘våldsleksaker’8. Lagförslaget ska enligt Fredrik gå ut på att man ”lagstifta mot vålds- och krigsleksaker (dit man alltså räknar rollspel) och ändra i marknadsföringslagen så att det inte skall vara tillåtet att göra reklam för sådana produkter9. Det handlade således inte om ett direkt förbud mot rollspel, utan handlar mer om ett indirekt. Så här i efterhand kan man, åtminstone om man läser ledaren med de mest konspiratoriska glasögonen, misstänka att det fanns en baktanke med denna ledare, och att den på något sätt var kopplad till att man redan nu börjat inse att utvecklingen av Partisan gått i stå. Helt utan grund är nog inte denna teori, vilket vi snart ska se, men även därför att Ledaren sällan behandlade några speciellt seriösa ämnen, utan verkade mer användas för att beskriva någon putslustig anekdot om medarbetarna.
Tystnaden bryts dock i Sinkadus Nr 13, och mellan raderna kan man nu läsa att speltesterna inte riktigt förlöpt som man önskat. För i ”Skövde sitter Björn Hellqvist och Jussi Myllyluoma och konstruerar Sovjet-scenariot och ett detaljerat stridssystem”. Denna teori bekräftas senare av andra, bland annat på Rollspel.nu, där man kan man läsa en kortfattad genomgång av reglerna, vilka kan sammanfattas med ordet ”överkomplicerade”. Trots detta så förklarar Anders Blixt att  Partisan[…] har blivit mer försenat och kommer i slutet av 1988”. Någonstans här började väl, om jag inte missminner mig helt fel, jag själv inse att spelet aldrig skulle komma ut.

Reklam för Äventyrsspel kommande rollspel Partisan.

Reklam för Äventyrsspel kommande rollspel Partisan.


Noter:
1 Sinkadus Nr 8, juni 1987 sid 5
2 Ibid.
3 Sinkadus Nr 10, november 1987, sid 5
4 Sinkadus nr 9, september 1987, sid 5
5 Sinkadus nr 10, november 1987, sid 5
6 Sinkadus nr 11, januari 1988, sid 5
7 Ibid.
8 Sinkadus nr 12, april 1988, sid 3
9 Ibid.

Föregående

Aliens Rogue

Nästa

Drakar och Demoner Expert – Regelboken (Del 1)

  1. Jag har aldrig glömt Partisan helt och håller och nu återupplivar jag delar av det gamla projekt som en kampanj till rollspelet Sci-Fi! — ett alternativt solsystem där Partisan har förflyttats till djunglerna på Venus år 1988. Kommer snart som en tjock artikel i Fenix.

    Läs mer här
    https://gondica.wordpress.com/2016/02/08/sci-fi-venus-och-partisan/

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: