Known across the galaxy as a rugged and durable starfighter, the Y-Wing boasts superior armament, armor, shielding, and can also be upgraded with an incapacitating ion cannon to disable enemy ships. the Y-Wing Expansion Pack for the X-Wing Miniatures Games inlcudes one pre-painted, highly detailed Y-Wing miniature (plus its necessary dial and tokens), as well as Ship cards for crack shot Horton Salm and three additional skilled pilots capable of supporting any Rebel Squadron.

Star Wars X-Wing Miniatures Game: Y-Wing Expansion Pack

Star Wars X-Wing Miniatures Game: Y-Wing Expansion Pack

Den tredje recensionen av rymdskeppen till Fantasy Flights populära brädspel Star Wars X-Wing Miniatures Game, kommer att ägnas åt Rebellalliansens tunga arbetshäst, nämligen Y-Wing. Trots att detta ålderstigna rymdskepp egentligen ska ha fasats ut för länge sedan av Rebellalliansen, så har bristen på skepp gjort att det fortfarande används flitigt av rebellerna i kampen mot det ondskefulla Rymdimperiet. För er som nu inte är lika väl bevandrad i Star Wars-världen, så är det alltså detta rymdskepp som Rebellalliansen tänkt att använda för att spränga den första Dödstjärnan i filmen A New Hope. De långsamma Y-Wingarna var dock ingen match för Darth Vader och hans två vingmän ”Backstabber” och ”Mauler Mithel”, och vilket gjorde att Luke Skywalker till slut kunde spränga Dödsstjärnan med hjälp av kraften och sin X-Wing.
Det är kanske därför inte så underligt, om detta skepp inte uppnått samma ”kultstatus” som X-Wingen, eller TIE-Fightern. Men frågan är förstås om detta är oförtjänt, eller om det faktiskt finns en plats för Y-Wing i Star Wars X-Wing Miniatures Game. Det är således dags att plocka på sig rymddräkten, hjälmen och kliva ner i denna lite udda skapelse, och ta en närmare titt på den. Som vanligt, så använder jag mig av de engelska termerna, och väljer att inte översätta dessa till svenska. Den främsta orsaken till detta, är att undvika mina egna hemsnickrade översättningar och på så sätt undvika en massa otydligheter om vilka egenskaper och uppgraderingar som vi talar om.

Innehållet i Y-Wing Expansioon Pack.

Innehållet i Y-Wing Expansioon Pack.

Detta är den första expansionen med ett – ur spelets synvinkel – helt nytt rymdskepp, då det följde med en X-Wing och två TIE-Fighters till Grundreglerna. Precis som dessa, håller modellen av Y-Wingen riktigt hög klass, med en sedvanlig hög detaljrikedom. Vid sidan av de sedvanliga materialet i förpackningen, så får man även med ett kort med lite nya regler, då Y-Wingen kan använda sig av utrustning som inte täckts i grundreglerna. Jag kommer återkomma till dessa längre fram i recensionen, men trots formatet så är texten lätt att sätta sig in i och välskriven.
Alla Y-Wings har samma egenskaper oavsett vem som sitter vid spakarna, och den har två i Attack Value, ett i Agility, fem i Hull och tre Shields. En Y-Wing kan utrustas med en Turret, två Torpedeos, en Astromech, en Modification och ett Title Card (som endast finns i expansionen Most Wanted). Ingen av piloterna i denna expansion kan ta en Elite Talent. Precis som X-Wing, består dess Action Bar av endast två alternativ, nämligen Fokus och Target Lock, vilket är typiskt för de tidiga rymdskeppen som Rebellalliansen har tillgång till.

Egenskaper för Y-Wing och dess maneuver dial

Egenskaper för Y-Wing och dess maneuver dial

I jämförelse med X-Wing, så ser vi att en Y-Wing inte har samma möjligheter att tillfoga eller undvika skador, även om det sistnämnda uppvägs av dess högre värde i Hull och Shields.
Bilden av att Y-Wing är ett mindre manöverdugligt rymdskepp än X-Wing, bekräftas av dess valmöjligheter på snurrdisken. En Y-Wing har tillgång till samma manövrar som en X-Wing, nämligen att köra rakt fram i hastighet 1 till 4, göra Banks i hastighet 1 till 3, Tight Turns i 2 till 3 och en K-Turn i hastighet 4. Men med fyra röda förflyttningsalternativ i form av Tight Turns i hastighet 3, rakt fram i hastighet 4 samt K-Turn i hastighet 4, och endast två gröna alternativ (framåt i hastighet 1 till 2), så är det inget rymdskepp man flyger i cirklar runt sin motståndare.

Horton Salm

Horton Salm

Precis som i X-Wing Expansion Pack, så följer det med endast fyra piloter i Y-Wing Expansion Pack, varav två av dessa unika och två är generiska piloter. Den första unika piloten är Horton Salm,vilken är befälhavare för rebellalliansens Gray Squdron och som medverkade i slaget om Endor, där han förde sin Y-Wing in i den nya Dödsstjärnan. I det av Disney numera nedlagda expanded universe, så fortsatte han senare sin karriär inom rebellalliansen och utsågs till general. Hur som helst, Horton Salm har en Pilotskill på 8, kostar 25 poäng och saknar möjlighet att utrustas med en Elite Talent (om man nu inte slösar en Modification). När Horton ”[…] (is) attacking at Range 2-3, you may reroll any of your blank results”, vilket är en riktigt trevlig förmåga, då det är som en inbyggd Target Lock. Den kommer dock till sin fulla rätt om Horton Salm utrustas med en Turret, eller kanske en Torpedo.

"Dutch" Vander

”Dutch” Vander

Den andra unika piloten är ”Dutch” Vander, som var en av de Y-Wingpiloter som hade till uppgift att förstöra den första Dödsstjärnan, men som förolyckades när hans rymdskepp sköts ner under försöken. ”Dutch” har en Pilotskill på 6, kostar 23 poäng, kan utrustas med en Turret, två Torpedeos, en Astromech, en Modification samt en Titel, och har en riktigt intressant förmåga, då han: ”After aqcuiring a target lock, choose another friendly ship at Range 1-2. The chosen ship may immediately acquire a target lock”. Som jag redan tidigare påpekat, så är gratis Actions i Star Wars X-Wing Miniatures Game, aldrig fel och med tanke på att många Secondary Weapons kräver just detta för att fungera, så är det en klart användbar förmåga.

De två generiska piloterna Grey Squadron Pilot och Gold Squadron Pilot.

De två generiska piloterna Grey Squadron Pilot och Gold Squadron Pilot.

Med i expansionen finns även två generiska piloter, nämligen Gold Squadron Pilot och Gray Squadron Pilot och har samma uppgraderingsmöjligheter som de unika piloterna. Gold Squadron Pilot kostar 18 poäng, och saknar någon speciell förmåga. Istället får man en kortare beskrivning av rymdskeppet, och att ”The versatile and reliable BTL-A4 Y-wing was the Rebellion’s primary starfighter until the arrival of the T-65 X-wing”. Den sista piloten i expansionen är Gray Squadron Pilot, som har en Pilotskill på 4, kostar 20 poäng, har samma uppgraderingsmöjligheter som de övriga, och saknar någon förmåga. Istället förklaras att ”Long after the Y-wing was to be phased out, its speed, durability and weapon options helped it remain a staple in the Rebel fleet”.

R5-D8

R5-D8

Med detta avklarat, är det så dags att ta en närmare titt på de Upgrade Cards och nya regler som följer med i Y-Wing Expansion Pack. Man får fem stycken Upgrade Cards i denna expansion, varav två Astromechs, en Ion Cannon Turret och två Proton Torpedoes. Den första av de två Astromechsen är den unika R5-D8, vilken i Star Wars-lore tillhörde Red Six, anropsnamnet på X-Wing-piloten Jek Tono Porkins. Porkins (som man får i Rebell Transport Expansion) som under angreppet mot Dödsstjärnan i A New Hope, först konstaterade att ”I’ve got a problem here”, och som trots uppmaningar från Biggs Darklighter att överge sin X-Wing försökte intala alla (och förmodligen sig själv) att ”I can hold it”. Vilket han tyvärr inte kunde göra, och kraschade in i Dödsstjärnan efter att ha träffats av Imperiets luftvärnslaserkanoner. Hur som helst, R5-D8 kostar 3 poäng, och har en riktigt intressant förmåga då denne som ”Action: Roll 1 defense die. On a Evade or Focus result, discard 1 of your facedown Damage card”. Kort som eliminerar skador är aldrig fel, och med tanke på att chansen är rätt stor att du lyckas slå antingen en Evade eller en Focus, med en defense die, så är detta en bra förmåga som kan förlänga tiden rymdskeppet är kvar på spelplan.

R2 Astromech

R2 Astromech

Den andra Astromech är den generiska R2 Astromech, som kostar 1 poäng, och vars förmåga låter ”You may treat all 1- and 2-speed maneuvers as green manuevers”. Detta är otvivelaktigt en riktigt bra Astromech, speciellt för Y-Wingen som lätt får Stress och har svårt att göra sig av med en Stress-bricka. Med andra ord, så känns denna Astromech som gjord för att användas på Y-Wingen, och till priset av 1 poäng, finns det faktiskt inga som helst orsaker varför du inte ska välja den.

Men den främsta orsaken varför Y-Wing Expansion Pack är värt att plocka upp, är de nya reglerna för Turrets. Som jag redan tidigare påpekat, så saknar Y-Wingen samma offensiva kraft som en X-Wing, och det är nu dags att ta en titt på hur man ska åtgärda detta problem. Genom att skaffa sig en Turret får man nämligen tillgång till ett Secondary Weapon som inte begränsas av Firing Arc, utan kan användas i 360o. Även om det inte påverkar piloter som ”Backstabber” från TIE-Fighter Expansion Pack att använda deras förmåga, så skänker det Y-Wingen ett visst skydd mot de mer lättmanövrerade TIE-Fighterna. Fram till att Fanasty Flight släppte HWK-290 Expansion Pack, så var Y-Wing det enda mindre rymdskepp i Star Wars X-Wing Miniatures Game som kunde utrustas med ett Turret och kunde skjuta i 360o.

Ion Cannon Turret

Ion Cannon Turret

Det första av tre de Secondary Weapons kort man får med i Y-Wing Expansion Pack, är Ion Cannon Turret, vilken har en Attack Value på 3, kan endast användas inom avstånd 1 till 2 och kostar 5 poäng. En Ion Cannon Turret låter dig i en ”Attack: Attack 1 ship (even a ship outside your firing arc). If this attack hits the target, the ship suffers 1 damage and receives 1 ion token. Then cancel all dice results”. Ett rymdskepp som blivit ioniserat, får sitt datorsystem överbelastat och driver planlöst runt. I speltekniska termer så innebär det att ett ioniserat skepp (för att ionisera ett stort skepp krävs dock två Ion Tokens), bara får flytta rakt fram i en hastig av 1 i efterföljande Activation Phase. Alla brickor tas sedan bort, och skeppet kan agera normalt i Combat Phase. Som synes är ett ioniserat skepp, väldigt sårbart, och en Ion Cannon kan, rätt använd, vara ett riktigt bra sätt att få kontroll över motståndarnas farkoster på spelbrädet.

Proton Torpedoes

Proton Torpedoes

Det följer även med två stycken Proton Torpedeos, vilka har ett Attack Value på 4, kan endast användas inom avstånd 2 till 3, och kostar 4 poäng. Eftersom jag redan talat om detta kort i recensionen av X-Wing Expansion Pack, så tänker jag inte gå igenom kortet mer ingående. Tematiskt är det ett givet kort, som kan utdela stora skador på en motståndare. Nackdelen är förstås kostnaden, och att det är ett kort som endast kan användas en gång (så tillvida man inte nyttjar Munition Failsafe).

Det har således blivit dags att avsluta denna recension, och summera Y-Wing Expansion Pack och besvara på frågan om detta är en expansion som har något att tillföra Star Wars X-Wing Expansion Pack. Som vanligt är det inte helt enkelt att svara på, då det förstås beror på vad man tänkt sig. Rent speltekniskt så klarar du dig alldeles utmärkt utan Y-Wing Expansion Pack, då dess ersättare i form av B-Wing, är ett klart mycket bättre alternativ. Det finns inte heller något kort du absolut måste ha, även om de båda Astromechsen har förmågor som borde intressera de flesta spelare som tänkt koncentrera sig på rymdskepp från Rebellalliansen. Det ska dock påpekas att expansionerna Rebell Aces och Most Wanted (som jag lär återvända till), har gjort att farkosten fått ett visst uppsving i turneringsspel.
Är du som mig, som är en manisk samlare och gillar möjligheten att kunna använda alla rymdskepp, så är det helt klart ett måste. Speciellt som vi talar om ett riktigt klassiskt rymdskepp, och möjligheten att spela scenen från A New Hope när Y-Wingarna ska försöka förstöra Dödsstjärnan.
Som jag redan tidigare konstaterat, så är Y-Wingen tåligt, men ett rymdskepp man måste ha stort tålamod med. Till skillnad från t.ex. X-Wing, som klarar sig rätt bra som den är, så måste man biffa upp Y-Wingen med en eller fler Modifications för att den riktigt ska lysa på spelbordet. Risken är således att kostnaden drar iväg, och det gör ju förstås att man kanske börjar titta på alternativ. I jämförelse med sin efterträdare B-Wing, så kan man bara konstatera att Y-Wing inte tillför tillräckligt mycket, för att motivera dess existens på spelbordet, och vi därför talar om ett skepp som inte är det mest nyttjade i spelet. Fantasy Flight har dock försökt att åtgärda problemet, och med hjälp av Title Card BTL-A4 Y-Wing från Most Wanted Expansion Pack, så är det möjligt att Y-Wing får en andra chans, och att det kan finnas orsak att skaffa fler än en i samlingen.
Med detta så säger vi hej då till Y-Wing, och riktar in oss på det sista rymdskeppet i Våg 1 av expansioner till Star Wars X-Wing Miniatures Game, nämligen TIE-Advance Expansion Pack. På återseende…